Halo halo!
Dowodziki do kontroli!

STRONA DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA UŻYTKOWNIKÓW PEŁNOLETNICH!

Historie

Legenda „Tańczącej Pary”

Tańcząca para to jeden z najbardziej charakterystycznych elementów etykiety piwa Żywiec. Kiedy na butelkach pojawili się dziewczyna i chłopak w ludowych strojach z Krakowa oraz co mają oni wspólnego z amerykańską Polonią?

W 1956 r. browar rozpoczął produkcję piwa eksportowego Żywiec – jasne pełne (Żywiec Beer), będącego kontynuacją przedwojennego Zdroju Żywieckiego. Piwo otrzymało oryginalną, owalną etykietę z parą tancerzy w strojach krakowskich. Tańcząca para nawiązywała do przedwojennych tradycji umieszczania elementów folkloru na polskich znakach towarowych oraz w reklamach Arcyksiążęcego Browaru w Żywcu.

Jak głosi legenda, odpowiadała ona oczekiwaniom amerykańskiego importera Polonusa, właściciela firmy LUTOM Importers Ltd., któremu Polska kojarzyła się z Krakowem. Niektórzy twierdzą, że para w strojach krakowskich stanowiła ukrytą aluzję do przedwojennych tradycji i miała nawiązywać do szczególnych związków Żywieckich Habsburgów z tym miastem.

Na ostateczny wygląd etykiety wpłynęły także inne umieszczone tam symbole. Wyjątkową tarczę herbową tworzyły trzy choinki symbolizujące zalesione szczyty Beskidów otaczających browar, z których wypływała krystalicznie czysta woda wykorzystywana do produkcji piw żywieckich. Umieszczenie daty 1856 w kole zębatym nawiązywało do XIX wiecznej tradycji i renomy browaru. Półokrągły napis „ŻYWIEC” stanowił symbol marki. W górnej części znaku zaprezentowano pełną nazwę najstarszej marki, pod którą sprzedawano produkty browaru już od 1860 roku, czyli: „PIWO ŻYWIECKIE”. Natomiast w dolnej części etykiety zawarto napis gwarantujący autentyczność produkcji i rozlewu: „BREWED AND BOTTLED AT BROWARY ŻYWIECKIE POLAND”. W tym miejscu pojawiały się również informacje o zagranicznym importerze, którym w przypadku pierwszej etykiety była firma LUTOM.

Etykieta została zarejestrowana w 1959 roku w Urzędzie Patentowym, tym samym stała się pierwszym po II wojnie światowej znakiem towarowym polskiego piwowarstwa. Tańcząca para – zyskując status marki narodowej – przez lata ulegała modyfikacjom i do dziś zdobi etykietę rozpoznawalnej na całym świecie polskiej marki piwa Żywiec.


Źródła: Spyra A., Studio Projektowe MH-ART, Kraków – opracowania historyczne na zlecenie Grupy Żywiec. 2016.